12 בספטמבר 2012

להיות מורה קשוב


קשוב לתמורות בסביבה, קשוב לתלמידיו, קשוב לשינויים מערכתיים ....



האינטרנט יצר הבדל כמותי ובעקבותיו גם הבדל איכותי, בינו לבין כל מוצר אחר בתולדות הכתב או הדפוס. ראשית, הוא נגיש להמונים שמעולם לא הטביעו חותם בזירה הציבורית. שנית, הוא מאפשר אנונימיות, לפחות לכאורה. שלישית, האינטרנט מתיר ומעודד תגובות בטן מידיות, מפיץ ומנציח אותן.
כניסתם המסיבית של המחשבים למערכת החינוך ( לא עוד מעבדת מחשבים אלא מחשב לכל לומד, מחשב לכל מורה) מחוללת שינוי בסדרי בראשית בחיי בית הספר בכלל ושל המורים בפרט. השיח שהשתלט על חדר המורים הוא איך להתמודד עם הדרישות ההולכות וגדלות ולצד זה  מתנהל שיח פדגוגי משמעותי על וסביב הדבר האמיתי – למצות את הפוטנציאל הטמון בכל לומד.
ד"ר עופר רימון במאמרו "התוכנית החדשה של משרד החינוך" ציין ש"שילוב נכון של טכנולוגיית המידע יכול לשפר את איכות ההוראה. הוא עשוי לשפר את מיומנויות המורים, להתאים את ההוראה לשונות התלמידים, לשדרג את התנהלות בית הספר, לייצר משובים בזמן אמת ולאפשר טיפול מונע בקשיים של תלמידים".
המציאות מראה, שלפחות בהתחלה, האמצעי הופך לעיקר והמורים עסוקים בלפענח את המטלה בצד העובדה  שמבכים על רוע הגזירה. מציאות זו מאפיינת בעיקר את דור ה"מהגרים הדיגיטליים" שלא ינקו את חלב אימם דרך ערוצי הטכנולוגיה המתקדמת וצריכים להדביק את הקצב, ללמוד ולהפנים כדי ללמד. אמנם, אי אפשר שבית הספר יהיה "שמורת טבע" המנותקת מהסובב אותה, בית הספר נקרא להתחבר לעולם המתקדם ולתמורותיו.
מהלך זה מתיישב עם הקריאה לבתי הספר להתחבר לעולמם של הילדים ולהפיל את החומות שבהן התבצרו בתי הספר שנים רבות.
 ד"ר עופר רימון מוסיף ומתאר במאמרו כי בישראל פותחו סביבות למידה מתוקשבות ועשירות הכוללות סימולציות, סביבות תרגול וחומרי העשרה שיש בהם כדי לשפר את איכות ההוראה ולהפוך אותה לעדכנית ומעניינת יותר עבור התלמידים. בפועל מורים מתבקשים להשתמש בסביבות אלה לצורכי הוראה ולמידה בכיתה, אך האם עושים זאת בתבונה?
המורים, מעצם היותם אנשי חינוך, רואים את הילד שלפניהם על כל המורכבות ורב המיימדיות שבו, ילד אינו רק תלמיד – הוא הרבה יותר מזה. למורים צריך להיות עניין בנפשו של הילד כי זו  הדרך אליו, הם צריכים להיות קשובים לו ,ולהפוך את הלמידה עבור ה"יליד הדיגיטלי" למשמעותית ומעניינת יותר.
כיום, עם החלתו של יעד 12 המדבר על חוק ההכלה של ילדים מעוררי קושי, המשימה צריכה להיות מוכללת ולקחת בחשבון את השונות האקדמית הקיימת בין הלומדים וכן את השונות במידת היכרותם ושליטתם ביישומי המחשב.
כמו כן,  השימוש המוגבר באמצעים דיגיטליים ייתן מענה הולם יותר לתלמידים מעוררי הקושי.
בעקבות השינויים הרבים המתרחשים סביבנו, כניסת רפורמות חדשות ויעדים חדשים שמציב משרד החינוך , המורה נדרש להיות "the perfect teacher" על כל המשתמע: קשוב ומתוקשב, מכיל תלמידים ומחולל שינוי , מטמיע חדשנות  ומתאימה ללקוחותיו- התלמידים, מעורר השראה... ועוד רבים הכישורים הנדרשים מעצם היותו מורה.

אין תחליף לעבודת המורה, מחויבותו והשקעתו, כבסיס להתפתחות ולצמיחה של התלמידים. אמירה זו מפריכה את החשש שהמהפכה הטכנולוגית והמחשבים "יתפסו" וימעיטו בערכו של תפקיד המורה במערך הלמידה. למורים ולהוראה נודעת חשיבות ומרכזיות בהתמודדות עם האתגרים חינוכיים והחברתיים שהעידן הפוסט-מודרני מזמן. למורה ולהוראה תרומה חיונית להשגת יעדים חינוכיים, לימודיים ולאומיים(בבחינת הכשרת דור העתיד). בד בבד עבודת המורה צריכה להתאים את עצמה ומטרותיה ,לבטא ולהשיג  את הציפיות "המוריות" והחברתיות העכשוויות . אמירה זו מבטאת גם את ההכרה בייחודיות המשאבים המוריים: מקצועיות,מחויבות והשקעה ואת הדעה שלמעשה לא ניתן להחליפם במשאבים אחרים.


מקורות:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה