בדצמבר 2011 פורם
חוזר מנכ"ל בנוגע לאתיקה ומוגנות ברשת : "התהליכים הדינמיים המתרחשים
בעידן טכנולוגיות המידע והתקשורת משפיעים על אורח החיים, על דרכי התקשורת ועל
צריכת מידע. רשת האינטרנט מציעה מרחבים שונים ללמידה. הרשת מציבה בפנינו אתגרים
חדשים בשל הכמות והמגוון של המידע ואפשרויות השיתוף והתקשורת האינסופיים. המרחב
הדיגיטאלי משפיע על חיינו בכל התחומים – האישיים, המקצועיים, החברתיים וכו' –
ומעורר חשיבה מחודשת על גבולות חופש הביטוי, על זכויות הפרט ועל נורמות שונות
שהשתרשו במאה העשרים" . חלק לא מבוטל מהחוזר מדגיש את חלקנו כאנשי חינוך:
"על אנשי החינוך לפעול להעלאת מודעות התלמידים והוריהם באשר להשפעת הרשתות
החברתיות לחיוב ולשלילה. עליהם להקפיד כאנשי חינוך על אמות מידה אתיות ומקצועיות
בהתנהלות מקצועית ברשת האינטרנט ולפתח בקרב התלמידים כישורי חיים להתנהלות ברשת ולקבוע
נהלים וכללים לשימוש מושכל ואתי באתרים בית-ספריים וברשתות חברתיות. .( מתוך
חוזר מנכ"ל 12/2011– אתיקה ומוגנות ברשת האינטנט)כאשת חינוך פעלתי
על פי הנכתב בחוזר המנכ"ל , מפגשי הורים, פעילויות הורים ותלמידים, מעקב שוטף
אחר התנהלותם באתר הבית ספרי והפורום הכיתתי, התמדתי בהפעלת התוכנית במסגרת שיעורי
כישורי חיים כחלק ממצבי החיים שהתלמידים חווים ונדרשים להתמודד אתם בחיי
היומיום שלהם בבית-הספר, במשפחה ובחברה.אך כאם לילד בן 11
, יליד דיגיטלי שהידע הרב שרכש באופן עצמאי באמצעות הטכנולוגיה שברשותו ( כמובן
שלא רכש זאת מהוריו) , מרגישה ש"נפלתי ברשת". אני פועלת מתוך אינטואיציה
אימהית , ויודעת שלא דיי בכך.מה עליי לעשות עם
כל הידע על המוגנות ברשת? באופן תיאורטי חשפתי אותו לכל, אינספור שיחות על המוגנות
ברשת . אולם אני מוצאת את עצמי כבולה וחסרת אונים אל מול הידע העצום שלו
כשאין באפשרותי להתחרות בו ולכן גם אינני מסוגלת לבדוק האם הוא מיישם את כל
"ההרצאות" שלי . לעקוב אחריו בפייסבוק לא ניתן ( הוא מספיק מתוחכם לפתוח
כמה נוספים), האם הוא מנהל שיחות בסקייפ עם ילדים בני גילו? ( בתקווה...) מה
בעניין רכישת שרתים ומכירת אתרים שבנה, האם לאפשר זאת? האם צריכת הידע האינסופית
שהטכנולוגיה מאפשרת איננה מערערת את הסמכות ההורית?איך מתמודדים עם הידע העצום הזה שיש לילדינו
??
האתגר הוא גדול, והפחד ... עוד יותר.
שרון יקרה.
השבמחקאכן נושא האתיקה בעייתי ומורכב במיוחד לאור העובדה שאין צנזורה ברשת. הגבולות מטשטשים, בעל המאה הוא בעל הדעה, ומה שנותר לנו המבוגרים כהורים הוא בהחלט להנחיל ערכים וליצור תשתית רחבה של מוסריות ברשת. רק כך הילד המשוטט בדד מול אלפי האופציות המפתות הקיימות ידע לבחור בהתאם לצו המוסר והאתיקה שהנחילה סביבתו. חגית מנשה